WordPress stap voor stap
Als jij je website in gaat richten, wil verbeteren of wil laten maken, heb je voorbereidingen te doen. Ik heb het dan over kleuren, fonts, afbeeldingen, je verhaal etc.
Deze cursus gaat jouw hiermee helpen.
Welkom bij het WebTree document
Ter voorbereiding van het maken van je website, vind je hier een stappenplan, tips en diverse raadpleeg bronnen die je door een aantal keuzemomenten heen leidt.
Om een website te maken is het fijn om vooraf een aantal zaken op een rijtje te hebben. Dat helpt jou, als toekomstig website eigenaar, om alvast wat zaken helder in kaart te brengen. En als je een websitebouwer hebt, helpt het hen als je websitebouwer, alvast een beeld te krijgen.
Of een website nu uitgebreid is of liever eenvoudig, een stappenplan helpt bij het maken van keuzes richting een herkenbare website, waar jij jezelf in terug vindt.
We beginnen nooit vanuit het niets.
Je hebt al een onderliggend idee, weet wat je wilt vertellen en wat je wel of niet mooi of werkbaar vindt. Mooi Zo! Dat deel gaan we verdiepen en extra helder krijgen. En dat doe je door je buren te gaan verkennen. Dat zijn je collega's of bijna-collega's. Iemand die je bewonderd, iemand die het op een manier doet die je aanspreekt. Of het tegenovergestelde. Zo wil jij het absoluut niet! Helemaal goed!
Leuk, we binnen dus met huiswerk! :)
Zoek eens naar een aantal websites die lijken op hetgeen jij ook wilt gaan doen. Doe in ieder geval drie, liever meer en maak er een verslagje van.
Onderzoek ze op:
--Wat is op de homepagina meteen hun eerste boodschap aan je. Wat willen ze de websitebezoeker duidelijk maken. Vat dit in 1 zin.
--wat kun je op deze website vinden aan aanbod.
--Hoe duidelijk vind jij het. Kun je aangeven waarom.
--wat vind je van de kleurstelling, en wat vind je van het gebruik van afbeeldingen en tekst.
--Welke doelgroep bedient deze website. Probeer dat eens zo exact mogelijk aan te geven.
--Wat willen ze hun doelgroep brengen / leren / toe aanzetten.
--En? Is deze website geslaagd om met hun specifieke boodschap aan de door hen gekozen doelgroep te bereiken?
Ga dit deel wat vaker doen. Je zult merken dat je er steeds handiger in wordt en dat jou visie zich verdiept, op vele vlakken. En voel je er niet vervelend onder, mocht dat al zo zijn. Het motto is immers dat het fijn en goed is om van elkaar te leren!